Kącik logopedyczny

***************************************************************

„KĄCIK LOGOPEDYCZNY”

Konsultacje z logopedą odbywają się obecnie poprzez przedszkolną  pocztę mailową przedszkolemareza@op.pl oraz telefonicznie (55-279-39-03). 

ZABAWY I ĆWICZENIA

” W cyrku”
Proponujemy dziecku zabawę, podczas której jego język będzie cyrkowcem, który będzie wykonywał sztuczki cyrkowe.
„Górka”-czubek języka opieramy o dolne zęby , środek wybrzuszamy,
„Rurka”-formujemy rurkę z języka.Możemy przez nią wdychać i wydychać powietrze.
„Jazda konna”-uderzamy czubkiem języka o podniebienie i kładziemy na dół. Konik porusza się w różnym tempie.Konik od czasu do czasu parska, śmieje się ihaha, ihaha.

„Co by było, gdyby….”
Zabawa rozwijająca wyobraźnię, myślenie twórcze .Zadajemy pytania dziecku a potem dziecko rodzicom.
Propozycje: Co by było gdyby :
-krowy umiały latać?
-dinozaury nadal żyły na ziemi?
-człowiek miał cztery nogi? itd.

” Dokończ bajkę”
Zaczynamy opowiadać dziecku wymyślona bajkę. Prosimy, aby wymyśliło jej dalszy ciąg .Można do tej zabawy wykorzystać obrazki przedstawiające ludzi, zwierzęta, rzeczy itd. i wplatać te nazwy do opowiadania.

„Teatrzyk skarpetek”
Ulubione bajki, wymyślone historie, improwizacje słowne przedstawiamy za pomocą pacynek (wykonanych np.ze skarpet, z papieru,drewnianych łyżek), maskotek.Teatrzyk można wykonać z kartonu albo po prostu wykorzystać do tego celu krzesła i koc.

Opracowanie: Irena Chatys (pomysły zaczerpnięte z Internetu, zmodyfikowane przez autorkę).

TERAPIA LOGOPEDYCZNA –

ZABAWY, ĆWICZENIA I KARTY PRACY

R

1.Utrwalanie wymowy głoski r w połączeniach tr,dr-karty pracy (PLIKI PDF)

2.Utrwalanie wymowy głoski r w połączeniach tr,dr,kr,gr-

karty pracy (PLIKI PDF)

3.Utrwalanie wymowy głoski r w połaczeniach pr,br-

karty pracy (PLIKI PDF)

4.Wyrazy rozpoczynające się od [GR…]-zabawy interaktywne, cwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1486275/logopedia/wyrazy-rozpoczynaj%C4%85ce-si%C4%99-od-gr

5.Utrwalanie głoski r w wyrazach.Zabawy interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1219594/logopedia/g%c5%82oska-r-po-sp%c3%b3%c5%82g%c5%82oskach

L

GŁOSKA L-(ANITA SUSKA)-materiały interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:
https://wordwall.net/pl/resource/1097132/logopedia/g%c5%82oska-l-anita-suska

2.GŁOSKA [L] -PODZIEL PRZEDMIOTY. WYMAWIAJ GŁOŚNO ZDANIA.

https://wordwall.net/pl/resource/1083009/logopedia/g%c5%82oska-l-podziel-przedmioty-wymawiaj-g%c5%82o%c5%9bno-zdania

SZ,Ż,CZ,DŻ

1.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski sz w wyrazach
karty pracy( PLIKI PDF)

2.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski sz w wyrazach (na początku, w środku, na końcu wyrazów),
karty pracy( PLIKI PDF)

3.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski sz w zestawieniach wyrazowych, zdaniach,
karty pracy( PLIKI PDF)

4.Pozycja głoski [sz] w wyrazie – Logopedyczny Świat Zabaw, materiały do wydruku-link:
https://wordwall.net/pl/print/1046334/logopedia/pozycja-g%c5%82oski-sz-w-wyrazie-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw

5.Utrwalanie głoski ż w wyrazach.Znajdź parę – głoska [Ż]-zabawy interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1436542/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-%c5%bc

S,Z,C,DZ

1.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski s w wyrazach
karty pracy (PLIKI PDF)

2.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski s w wyrazach (na początku, w środku, na końcu wyrazów),
karty pracy( PLIKI PDF)

3.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski s w zestawieniach wyrazowych,
karty pracy (PLIKI PDF)

4.Utrwalanie głoski [s],zabawy interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:
https://wordwall.net/pl/resource/1037684/logopedia/utrwalanie-g%c5%82oski-s

5.QUIZ głoski /s z c dz/-ruletka, znajdz parę-zabawy interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1026533/logopedia/quiz-g%c5%82oski-s-z-c-dz

K,G

1.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski k w wyrazach
karty pracy (PLIKI PDF)

2.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski k w wyrazach (na początku, w środku, na końcu wyrazów),
karty pracy( PLIKI PDF) 

3.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski k w wyrazach, ukladanie zdań z wykorzystaniem obrazków,
karty pracy (PLIKI PDF)

4.Utrwalanie poprawnej wymowy głoski k w wyrazach
(na poczatku, w środku, na końcu wyrazów)-materiał interaktywny-link:
https://wordwall.net/pl/resource/1239437/logopedia/g%c5%82oska-k-w-r%c3%b3%c5%bcnych-miejscach-w-wyrazie

5.Głoska [k] – utrwalanie – nazywaj głośno-losowe karty,ruletka, znajdz słowo-zabawy interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1222344/logopedia/g%c5%82oska-k-utrwalanie-nazywaj-g%c5%82o%c5%9bno

1.Zabawa słuchowa:Zapisywanie układem kresek i kropek usłyszanych dźwięków np. „Kiedy usłyszysz stuknięcie łyżką narysuj kreskę, kiedy usłyszysz krojenie nożem- narysuj kropkę”. To jest trudna zabawa, ale dobrze przygotowuje do pisania.

2.Zabawa -ćwiczenie sprawności języka: Sufit-podłoga.Na hasło „sufit” dziecko kieruje jezyk do podniebienia i go dotyka, na hasło „podłoga’ dziecko kładzie język na dole (w buzi).

3.Dmuchanie na pocięte paski gazety.Zebranie ich ,ułożenie i ponowne dmuchanie.
Unoszenie paska gazety w górę, za pomocą słomki -na wdechu.Przeniesienie w inne miejsce.
4.Zabawy w zapamiętywanie konfiguracji przedmiotów np. kubek, łyżka, ogórek, zmiana na ogórek, kubek, łyżka – „Co się zmieniło?”
5.Narysuj nazwę– Rodzic prezentuje dziecku kartoniki z określoną liczbą symboli np. kółka. Zadaniem dzieci jest znaleźć słowo, którego nazwa ma właśnie taką liczbę sylab, głosek i narysować ilustrację.

Aby utrudnić zadanie, warto wprowadzić określone kategorie do wyszukiwania słów np. znajdź trzysylabowe lub np.pieciogłoskowe słowo oznaczające warzywo, owoc, nazwę ubrania itp.
6.Powiedz… i dodaj… – budowanie wspólnego opowiadania.
Rozkładamy przed dzieckiem różne obrazki, ilustracją do dołu. kolejno prosimy dziecko, by wybrało obrazek spośród leżących na podłodze i zbudowało z nim zdanie. następnie rodzic losuje obrazek i stara się zbudować zdanie w taki sposób, by łączyło się ono z poprzednimi w spójną historię itd.
7.Układanie i odgadywanie zagadek.Rysowanie rozwiązań.Zagadki mogą dotyczyć np.wylosowanych obrazków, rzeczy znajdujacych się w danym pokoju.

8.Zabawy słowne z wykorzystaniem obrazków (PLIKI PDF 1,2,3,4 Zabawy z sówką )

-nazywanie czynnosci ,( CO ROBI ?), pocięcie obrazków , losowanie, układanie zdań , krótkich opowiadań, z wykorzystaniem nazw czynności(czasowników), 

Zabawa słowna „Dokończ wyrazy”
Wśród tych wyrazów jest jeden, który nie pasuje do reszty.Powiedz, który?

Chodzi byczek po łące, zbiera kwiaty pachnące: 
kaczeń…, szarot…, sasan…,dzwon…, muszel…, niezapominaj…,

Siedzi zając i zajada:
sała…, grosz…,faso…,szpara…,kukury…,cebu…,ziemnia…, zabaw…,

W cukierni żarłok zjadł:
szarlot…,ser…,czekola…,kotle…,cukier…,pącz…,jabłecz….,
drożdżów…,

W sklepie Zosia ogląda:
bluz…,szali…,sukien….,kożusz…,płaszczy…,tygry…,sweter…,koszul…,skarpet…,rękawicz…,

Z zoo uciekły na wolność:
sar…,sło…,niedżwie…,sój…,szaka…,kwia…,czap…,żyra…,szpa…,zeb…,kucy…, 
E.Morkowska , K.Żmuda-Trzebiatowska „Szedł żuczek do szkoły się uczyć”

Zabawy: „Bajki” z wykorzystaniem kart pracy-(PLIKI PDF, BAJKI)

-oglądanie, nazywanie obrazków, określanie z jakiej bajki pochodzą te rzeczy, osoby,

-opowiadanie fragmentów bajek, odpowiedzi na pytania dotyczące wybranych bajek, labirynt, gra planszowa, karty do poszerzania słownictwa, wycinanie : 

9.Zabawy słowne w tematyce: Jedzenie
⦁ Czytanie sylab -karta pracy 1 PDF.
⦁ Układanie zdań , poprawność wypowiedzi, wykorzystanie obrazków, co robi ?(czasowniki)-karta pracy 2 PDF.
⦁ Układanie zagadek, poszerzanie słownictwa-obrazki z kategorii „Jedzenie”karta pracy 3 PDF
⦁ Opowiadanie”Mama na zakupach”-na podstawie obrazków-karta pracy 4 PDF.
⦁ Gra planszowa , poszerzanie słownictwa -karta pracy 5-PDF.

4.Zabawy słuchowe, interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1284749/logopedia-%C4%87wiczenia-s%C5%82uchowe

5.Zagadkowe obrazki-rozwiazywanie krzyżówki, zagadek-zabawy interaktywne, ćwiczenia do wydruku-link:

https://wordwall.net/pl/resource/1080164/zagadkowe-obrazki-s-sz

6.Relacje przestrzenne. Gdzie jest piłka? Dopasuj odpowiednie przyimki do obrazków.

https://wordwall.net/pl/resource/1098815/logopedia/relacje-przestrzenne-gdzie-jest-pi%c5%82ka-dopasuj

7.Bajki- znajdź parę, teleturniej, test. Rozwijanie mowy i myślenia oraz wzbogacanie słownika dziecka:
Opowiadanie wybranych bajek. Odpowiedzi na pytania dotyczące bajek.
Rysowanie nt. „Moja ulubiona bajka”.

https://wordwall.net/pl/resource/1000512/bajki-znajd%C5%BA-par%C4%99

1.Materiał do ćwiczeń dla „Maluszków”. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze:

http://owi.psoni.rzeszow.pl/images/phocagallery/IMG-0963.JPG

2.Misiowe zabawy logopedyczne:

http://owi.psoni.rzeszow.pl/images/pdf/karty-pracy-dla-3-4-latka.pdf

http://owi.psoni.rzeszow.pl/images/pdf/karty-pracy-4.pdf

http://owi.psoni.rzeszow.pl/images/pdf/karty5.pdf